
 

1 

 

Libel Reform Campaign  
Evidence to the Northern Ireland Assembly’s Finance and 
Personnel Committee 
1 July 2013 

 

The Libel Reform Campaign was set up by Index on Censorship, English PEN 

and Sense about Science to obtain major changes in the libel laws to protect 

free expression.  

 

Introduction 

The Libel Reform Campaign welcomes the opportunity to make the case to the Finance and 

Personnel Committee that recent changes to the law of defamation in England and Wales 

should also be embraced by the Northern Ireland Assembly. This document contains a guide 

as to why the law is inadequate and some case studies on how the law affects freedom of 

expression.  

 

The Libel Reform Campaign campaigned for over three years for reform of English libel law. 

The UN Human Rights Committee, the House of Commons Culture, Media and Sport select 

committee, a specially convened Joint Parliamentary Select Committee and the Ministry of 

Justice working group on libel all raised significant concerns over the negative impact of libel 

on free speech. The consensus for reform provided a unique opportunity to overhaul these 

failing laws which will soon be enacted through the recently passed Defamation Act. The 

Minister of Finance and Personnel submitted a paper last May on adoption of the then 

Defamation Bill by the Northern Ireland Executive. This paper was withdrawn in June and 

without scrutiny by either the Assembly or the Executive, and a decision was made by Mr 

Wilson that the Defamation Bill would not be adopted by the Assembly. This is a missed 

opportunity. 

 

This paper outlines our concerns over the impact on freedom of expression of the 

unreformed libel law of Northern lreland based on our previous policy papers. The 

substantive law of defamation in Northern Ireland is near identical (except for costs) to the 

law in England and Wales, prior to the enactment of the Defamation Act. Therefore the 

same failings that we identified in the law of England and Wales prior to the Defamation Act 

can be seen in the law in Northern Ireland today.  

 

 

 

 

http://www.parliament.uk/business/committees/committees-a-z/joint-select/draft-defamation-bill1/


As Lord Lester of Herne Hill has pointed out, newspapers and academic journals that publish 

in London often publish in Belfast, so the courts will operate in a situation of legal 

uncertainty and need to resolve the conflict of law across the UK, the Irish Republic and the 

duties relating to the European Convention on Human Rights. He also notes that if Northern 

Ireland fails to reform its law of defamation, in line with its obligations under the Human 

Rights Act, the Northern Ireland Executive and legislation will be ‘vulnerable to legal 

challenge. It would be highly regrettable if it were necessary to use the power to direct or to 

resort to expensive and lengthy litigation’. Professor Michael O’Flaherty of the Northern 

Ireland Human Rights Commission also makes this case noting that the law on defamation, if 

left unreformed, may breach the Executive’s obligations under international human rights 

law.  

 

There is significant public pressure for this reform. Over 60,000 signatories backed the Libel 

Reform Campaign’s online petition; 60 organisations backed our calls for reform – including 

the Royal College of General Practitioners, Amnesty International, the Publishers 

Association, the Royal Statistical Society, the University and College Union, Mumsnet and 

Christian Aid. 

 

Reform of the libel law in Northern Ireland will require:  

 

• easier ‘strike out’ of trivial or inappropriate claims 

• more effective and clearer defences 

• modernisation to accommodate the internet 

• rebalancing of the law to protect the ordinary individual or responsible publisher 

• a reduction in costs (and therefore more equal access for all parties) 

 

Reform could be achieved through the adoption of the Defamation Act by the Northern 

Ireland Assembly, or alternatively, through the Private Member’s Bill that has been drafted 

by Mike Nesbitt MLA. 

  

WHAT SHOULD LIBEL REFORM ACHIEVE?  

 

1. Easier ‘strike out’ of trivial or inappropriate claims 

1.1 Higher hurdles for launching a libel action 

To avoid the expense (and the associated chill) of a libel action that falls below a reasonable 

threshhold of likely harm, claimants should be required to show that publication in the 

jurisdiction is likely to cause serious harm to their reputation in Northern Ireland, given the 

extent of publication outside the jurisdiction. This will prevent the phenomenon known as 

‘libel tourism’.  

  



 

3 

 

 

2. Stronger defences 

2.1 A statutory public interest defence which is clear and effective 

To recognise the public interest in free debate about matters of power and responsibility, to 

protect the citizen journalist, to hasten resolution and to overcome the current restrictive, 

common law Reynolds defence, which is geared towards the interests of the national media. 

It should be a defence that the publication, whether report or opinion, was on a matter of 

public interest. This defence would be defeated if the publication was malicious or reckless. 

Any requirement of responsible publication must allow for the nature and context of the 

publication. 

 

2.2 Fairer defence of justification (truth) 

To resolve ambiguity in meaning, where the defendant claims the words are justified, in 

favour of permitting publication rather than punishing it. The meaning of the words 

complained of should be one which the defendant reasonably intended; and which is likely 

to have been perceived by the reader, rather than any possible meaning asserted by the 

claimant. 

 

2.3 Strengthened defence of fair comment (honest opinion) 

To replace the existing fair comment defence which is not well defined and overly complex. 

The defendant should merely be required to hold the opinion honestly, based on one or 

more facts known at the time. The defence should cover all expressions of opinion. 

 

2.4 Extension and updating of statutory qualified privilege 

To ensure that the statute is up to date and consistently applies the principle of qualified 

privilege (which describes privileged communication where there is some protection from 

libel action — such as the fair and accurate reporting of assembly debates and the provision 

of timely information about court proceedings) in accordance with the need to protect the 

public interest in transparency. Qualified privilege should include more international 

settings and meetings, including the proceedings of NGOs and scholarly research. 

 

3. Bringing the law into the internet age 

3.1 Application of a single publication rule 

To abolish the multiple publication rule where every download of online material represents 

a separate publication and to limit liability for archive material to one year from original 

publication. The law should apply a single publication rule with a limitation period of one 

year from original publication, except in extraordinary circumstances where the interests of 

justice so demand. 

 

  



 

3.2 Updated provisions for online services 

To protect free speech in the context of self-publishing and the internet age, and to 

overcome the privatisation of censorship whereby service providers and forum hosts 

remove content published by others in response to a threat of libel action. Claimants should 

be required to approach the author or primary publisher of the words complained of, where 

this is known, to seek correction or removal. 

 

4. Preventing bullying by powerful complainants while enabling individual citizens to 

protect their reputation 

Restrict the ability of companies and other non-natural persons to sue in libel 

To stop the libel laws offering greater protection to those who already wield greatest 

influence in society and to prevent cases of libel bullying. Cases should only be allowed to 

proceed where the claimant shows that the publication of a defamatory false statement has 

or will cause actual financial harm.  

 

CASE STUDIES 
 

The following case studies are drawn from the Free Speech Is Not For Sale report1 (2009) 

and the Case for a new Public Interest Defence report2 (2012) and demonstrate the way in 

which English libel law has been used to stifle free speech and prevent legitimate discussion 

of matters in the public interest. 

DR PETER WILMSHURST’S STORY 

Claimant: NMT Medical Inc. 

Respondent: Dr Peter Wilmshurst, consultant cardiologist, UK 

‘I spent almost all my free time for four years and much money defending three defamation 

claims brought in England by an American medical device corporation, NMT Medical Inc. 

At a medical conference in the USA, I expressed concerns about the accuracy and 

completeness of the presentation of the results of a clinical research trial performed on 

patients in the UK. I was the principal cardiologist in the trial, which was sponsored by NMT 

and used its device. I was sued for defamation in England when some of my comments in 

the US were published on a US website.  

My concerns about the device have been vindicated by publication of a large correction and 

new version of the scientific paper in which false and incomplete data had initially been 

                                                      
1
 http://libelreform.org/our-report 

2
 http://www.senseaboutscience.org/data/files/Libel/The_Case_For_A_New_Public_Interest_Defence.pdf 

http://libelreform.org/our-report
http://www.senseaboutscience.org/data/files/Libel/The_Case_For_A_New_Public_Interest_Defence.pdf


 

5 

 

reported and financial conflicts of interest had been concealed. The defamation cases ended 

in 2011 when NMT went into liquidation.  

NMT sued me to silence me and other doctors. We now know that NMT discussed with their 

lawyers suing two others in the UK and verbal threats were made to another UK doctor. The 

action against me prevented others with concerns about the safety of devices made by NMT 

from voicing their concerns including making known life-threatening problems with NMT’s 

devices. After NMT went into liquidation we discovered that other doctors had remained 

silent about the failures of NMT’s devices that have led to patients in this country needing 

emergency cardiac surgery because of device failures. NMT had used the English 

defamation laws as part of a strategy to misrepresent the efficacy of their device. 

Recently, on a number of occasions doctors have told me in private how their concerns 

about the English libel laws have prevented them reporting concerns, even when their 

reports would be privileged. The real cost here was to patients who continued to have NMT 

devices put into them during the 4 years of my case. Some needed additional corrective 

procedures and at least one died as a result. Some of these problems may have occurred 

because doctors continued to use the devices unaware that others with concerns had been 

successfully silenced. This is why we need a real public interest defence.’ 

Dr Peter Wilmshurst, cardiologist Royal Shrewsbury Hospital 

CITIZENS ADVICE’S STORY 

Citizens Advice is a charity that aims to provide advice for the public and improve the 

policies and practices that affect people’s lives. In 2009 and 2010, Citizens Advice were 

subjected to repeated threats of libel action when it sought to cast a light on a secretive, 

exploitative and quite possibly illegal practice called ‘civil recovery’. This practice involves 

agents of household-name retailers such as Asda, Boots, Tesco and TK Maxx bombarding 

those who have been accused of shoplifting with legalistic letters demanding money as 

‘compensation’ for the cost of dealing with the incident, and threatening civil court action if 

the demands are not paid promptly.  

One in four of those receiving these threats are children as young as 11, and others have 

serious mental health problems. There is no obvious legal basis for such demands – which 

probably explains why the threatened court action never follows. Most worryingly of all – 

many of the recipients are guilty of nothing more than an innocent mistake when doing 

their shopping.  

For this practice to remain profitable, its victims have to be ignorant of the relevant law, and 

of the hollow nature of the threats of court action. Citizens Advice shone a light into this 

shady world and when they told the civil recovery firms that it was going to publish a report, 

Citizens Advice was threatened with libel action. Citizens Advice used its entire year’s 



research and campaign contingency budget on legal advice to publish the report in 2009. 

The report they did publish was self-censored and not as hard-hitting as it could and should 

have been. 

Citizens Advice is not commenting publically on this subject now. Kate Briscoe of the 

community legal advice forum www.legalbeagles.info that publicised the threats to Citizens 

Advice said ‘We want to expose the intimidation and threats for what they are. In doing so 

we hope to inspire and encourage other consumer groups to stand up. We need a public 

interest defence.’ 

WHICH?’S STORY 

‘Which? is the largest consumer organisation in Europe with over 1.3 million subscribers. It 

is independent and not-for-profit and does not take advertising or receive money from 

government. Which?'s mission is to make things better for consumers by empowering them 

to make informed choices about the products they buy and the services they use. 

Which? often receives regular pre- and post- publication libel threats on issues of 

considerable public interest. For example, when we published our lab testing based child car 

safety seat report containing a number of 'Don't Buy' recommendations for car seats we 

thought were unsafe, the manufacturers trade body threatened to sue us for libel and 

malicious falsehood unless we retracted the claims, published a full apology and paid them 

damages. We refused and were engaged in costly and time consuming correspondence for 

more than a year before the claimants changed their position and backed down. 

On the pre-publication side, a request to some national double glazing firms for comment 

on our undercover research exposing potential breaches of consumer law in sales 

techniques was met with several long letters from a leading national law firm threatening us 

with a libel claim if the story ever saw the light of day. Again, we refused to back down but 

only after protracted and time consuming correspondence with lawyers for companies 

which could have simply given us a comment or denied the allegations. 

There are other examples where the legal issues from publication threats are too finely 

balanced to risk proceeding with publication as we had planned. Which? recognises and 

agrees that a balance needs to be struck between freedom of expression and the emerging 

right to reputation. However, an unfettered ability for corporates to use libel threats as part 

of a suite of reputation management tools is very damaging for important public discourse 

because decisions about whether to publish start to become about the cost benefit analysis 

of publication. There is a very grave risk that the self-censorship caused by this 

phenomenon will continue to hamper the development of ideas and restrict the debate of 

issues of significant public importance.  Which? agrees there needs to be a balance but 

strongly believe this balance will be struck in the wrong place if clause 4 is not amended. 

Now is the time to change this problem.’ David Marshall, in house lawyer, Which? 

http://www.legalbeagles.info/


 

7 

 

MUMSNET’S STORY 

‘Mumsnet is the UK’s most popular site for women, providing advice and support to over 

three million monthly visitors. It provides some authored editorial content on parenting and 

non-parenting issues, such as childcare providers, pregnancy and relationships; but the 

heart of the site is its forums, on which there are around 35,000 posts every day. 

On Mumsnet’s forums users discuss many aspects of their lives, enabling them to offer 

significant peer support to each other. We are the single largest talkboard for parents of 

children with special needs; the single largest talkboard for adoptive parents; and the single 

largest talkboard offering advice on the establishment of breastfeeding. 

Members exchange experiences and talk about products and share practical advice. An 

example might be: ‘The brakes on [x brand] pushchairs are awful. I bought one for my first 

baby, and the brakes failed within two months.’  

Holding websites liable for postings by users on their bulletin boards effectively curtails 

freedom of speech as we cannot establish the truth of many thousands of contributions 

occurring every hour. The internet is used for publication by millions of ordinary citizens for 

whom the current defences to an action of defamation have not been developed. 

All of these issues are clearly matters of public interest and yet the current defence offers 

such uncertainty that website editors will err on the side of caution thus having a chilling 

effect on free speech.’ 

Justine Roberts CEO and Co-Founder Mumsnet 

LETTER TO THE EDITOR (1984-97) 

Claimant: Vladimir Telnikoff, journalist, Russia 

Respondent: Vladimir Matusevitch, journalist, USA 

A spat between two Russians in 1984 sparked a decade-long libel case, which brought into 

clear focus the differences between English and American libel law. Vladimir Telnikoff, a 

journalist, complained in an article in the Daily Telegraph that the BBC’s Russian Service 

employed too many Russian-speaking minorities, and not enough of those who associated 

themselves ethnically or religiously with the Russian people. Another journalist, Vladimir 

Matusevitch, a US citizen, who was working at the time for Radio Free Europe, wrote a 

letter in response, also published in the Daily Telegraph. Telnikoff sued, claiming that 

Matusevitch had imputed ‘racialist views’ to him, comments which he said were libellous. 

Matusevitch refused to apologise for his letter, claiming he was making ‘comment’ and not 

stating fact. Although this argument initially prevailed in the High Court in 1989, the case 

was eventually decided in Telnikoff’s favour in 1991, following an appeal to the House of 



Lords. It was found that what had to be considered was Matusevitch’s letter in itself, rather 

than in the context of the original article by Telnikoff. It was found that the letter to the 

editor conveyed the ‘fact’ that Telnikoff was a racialist. Damages of £240,000 were 

awarded. 

Matusevitch then moved to Maryland, in the United States, where Telnikoff sought to 

enforce his UK judgment. The Maryland Court of Appeals, in a 6:1 majority judgment, found 

that recognition of the English judgment would be ‘repugnant to the public policy of 

Maryland’. The court said that ‘American and Maryland history reflects a public policy in 

favor [sic] of a much broader and more protective freedom of the press than ever provided 

for under English law’, and that ‘the importance of [the] free flow of ideas and opinions on 

matters of public interest’ meant that Maryland could not enforce the English libel 

judgment. 

FREQUENT FLYER (1997-2003) 

Claimants: Boris Berezovsky and Nikolai Glouchkov, businessmen, Russia 

Respondents: Forbes Magazine, USA 

The House of Lords allowed Russians Berezovsky and Glouchkov to sue the American Forbes 

Magazine over an article concerned with their business activities in Russia, which contained 

accusations of gangsterism and corruption. Around 780,000 copies of the magazine were 

sold in the United States, while only around 6,000 copies were accessed in print or via the 

internet in the UK. 

It is important to note that English courts do have certain tools available to them to combat 

libel tourism. These include refusing permission to serve court documents out of the 

jurisdiction as an abuse of process, if the claimant has only a minimal reputation to defend 

in this jurisdiction. The second weapon in the armoury is the doctrine of forum non 

conveniens. Under this doctrine, a claim may be dismissed if a defendant can demonstrate 

that another jurisdiction is more appropriate to hear the case. 

Applying the forum non conveniens principle, the trial judge initially ruled that Russia or the 

United States would be a more appropriate jurisdiction in which to hear the case, not least 

because Berezovsky’s reputation was primarily founded in Russia. As a result, proceedings 

would be stayed. In a landmark 3:2 majority decision, the House of Lords overruled on the 

grounds that Berezovsky’s daughter was in Cambridge and because of the frequent business 

trips he made to this jurisdiction. A majority of the Lords decreed that, in fact, he did have a 

reputation to defend in the UK, and that a Russian judgment would not be sufficient to clear 

his reputation in this jurisdiction. 

Forbes and Berezovsky settled in 2003 with a reading of a statement in the High Court, a 

retraction of the offending article, and the publication of a correction. 



 

9 

 

RACHEL’S LAW (2004-08) 

Claimant: Sheikh Khalid bin Mahfouz, businessman, Saudi Arabia 

Respondent: Rachel Ehrenfeld, journalist, USA 

Dr Rachel Ehrenfeld is the author of Funding Evil: How terrorism is financed – and how to 

stop it. The book, published in 2003 in New York, argued that money from drug trafficking 

and wealthy Arab businessmen was funding terrorism. The book made several allegations 

about the Saudi billionaire Khalid bin Mahfouz, including that he channelled money to Al 

Qaeda. The book was not only published in hard copy, but the first chapter was also 

available online at ABCNews.com. 

Mahfouz would have had little prospect of successfully suing Ehrenfeld in the US courts, as a 

result both of First Amendment protection and of the Supreme Court ruling in New York 

Times v Sullivan. The Sullivan case established the principle that those who sue have to 

demonstrate that the defamatory statements complained of are made with ‘actual malice’, 

that is, with knowledge that a statement is false, or with reckless disregard as to its 

accuracy. What is more, such malice cannot be presumed, but must be demonstrated by the 

plaintiff with evidence of ‘convincing clarity’. As a result, Ehrenfeld’s allegations about 

Mahfouz would plainly not have crossed the high threshold required by American libel 

standards. 

Notwithstanding the above, under US principles of personal jurisdiction, a plaintiff must also 

demonstrate that a defendant’s internet publication is targeted directly at the state in 

which a case is subsequently brought. That a publication is merely available in the 

jurisdiction is in no way sufficient in the US to found jurisdiction. The exact opposite is true 

in the UK. English courts have said that by publishing on the internet, a libel defendant has 

targeted every jurisdiction in which that publication may be downloaded. 

Chillingly, the advent of internet publishing meant that 23 copies of Funding Evil had been 

sold via the web to addresses in Britain, while the ABCNews.com posting meant that it could 

be downloaded in this jurisdiction. Despite Funding Evil having been distributed 

overwhelmingly in the United States, the few copies sold in this jurisdiction allowed 

Mahfouz to claim reputational harm in the UK and found a cause of action. As a result, 

Mahfouz sued in London in 2005, where the Sullivan principle does not apply, and where, 

subsequent to 9/11, Mahfouz had sued or threatened to sue dozens of American writers. 

Ehrenfeld refused to acknowledge the jurisdiction of the UK courts in this matter and took 

no steps to participate in the case. Mr Justice Eady then made a summary ruling that the 

allegations were unsubstantiated. Judgment in default was granted in favour of Mahfouz 

and his two sons. Each was awarded £10,000 in damages, the maximum permitted under 

the summary procedure utilised by Mahfouz, and their legal fees. 



There remained the question of whether the judgment was enforceable in the US. 

Previously, the principle of ‘international comity’ would have meant that an award of 

damages in the UK courts could be enforced in the US. Although Mahfouz did not seek to 

enforce the judgment, Ehrenfeld counter-sued Mahfouz in New York, concerned that a 

defamation ruling was hanging over her. Citing the Telnikoff v Matusevitch case, she sought 

a declaration that to enforce the UK judgment would be ‘repugnant’ to her First 

Amendment rights. 

The New York Court of Appeals decided that it could not rule on the matter, because 

Mahfouz (a Saudi citizen and resident) had not conducted business in the state of New York. 

This was a significant finding, given Mahfouz’s use of the English courts despite Enrenfeld’s 

almost non-existent connection to that jurisdiction. This decision therefore left open the 

questions of whether the UK judgment could be enforced in the US, and whether writers 

had adequate protection against foreign libel judgments. 

Unsurprisingly, the decision provoked an outcry, and the New York State Assembly acted to 

remedy the uncertainty. In February 2008, New York State passed the Libel Terrorism 

Protection Act, nicknamed ‘Rachel’s Law’. This legislation declares foreign libel judgments 

unenforceable unless the foreign law grants the defendant the same First Amendment 

protections as are available in New York State. Subsequent to New York State’s actions, anti-

libel tourism legislation has been passed in Illinois, Florida and California, while the Free 

Speech Protection Act 2009 is pending before the US Congress. This bill, which would 

provide protection from libel tourism at a national level, is supported by the majority of free 

speech advocates in the United States, as well as by news organisations such as 

the Washington Post and the Los Angeles Times. 

HUMAN RIGHTS WATCH (2005) 

Claimant: Unnamed 

Respondent: Human Rights Watch, NGO, USA 

In the aftermath of the Rwandan genocide, Human Rights Watch (HRW) produced an 

investigative report into the massacres, Leave None to Tell the Story. The report, written in 

1999 by Dr Alison Des Forges, presented eyewitness testimony alongside Rwandan 

government documents, and named numerous persons who played a role in or facilitated 

the genocide. 

In 2005, one of the men named in the report threatened a defamation suit against HRW in 

the UK, although only a handful of the reports were in circulation at that time and an 

extremely small number of people had even accessed the report online from the UK. 

HRW reviewed the evidence behind its report, going to Rwanda to reconfirm facts and 

locate sources at great expense. At the time of the research of the report, the complainant, 

like many in the former government, had fled the country and his whereabouts were 



 

11 

 

unknown. HRW paid for mediation of the claim, despite the individual being under 

investigation for genocide by the Rwandan government. 

The mediation resulted in HRW clarifying certain details of the report, but not changing its 

substance as to the main allegations concerning the complainant. 

SLAVE (2005-08) 

Claimants: Abdel Mahmoud Al Koronky, former diplomat, and his wife, Sudan 

Respondent: Little, Brown, publishers, UK 

Mende Nazer published an account of her experiences in Khartoum and London, in which 

she described her life as a modern slave to a Sudanese businessman, Abdel Mahmoud Al 

Koronky, a former Sudanese diplomat, and his wife. The claimants, both resident in Sudan, 

but with the benefit of a conditional fee agreement, brought proceedings for libel in 

London, denying that they had kept Nazer as a slave. 

The court ordered the claimant to provide £375,000 security for costs, to be paid into court 

before the case could continue. The case was stayed pending this payment, but the 

claimants appealed against the order, first in the Court of Appeal and then to the House of 

Lords. This process took over two years. 

Both appeals were unsuccessful, and the case was dismissed. The Respondents were 

awarded costs, but these proved impossible to recover from the claimant. 

JOHNNY COME HOME (2006) 

Claimant: Frederick Gladstone Were, musician, UK 

Respondent: Jake Arnott, author, London; Hodder & Stoughton, publishers, UK 

Jake Arnott’s novel Johnny Come Home was published by Hodder & Stoughton in 2006. The 

book was set in the pop-culture world of 1970s London. Although an entirely fictional piece 

of work, it was set against a backdrop of real events, and included a made-up character 

called Tony Rocco. In the book, Rocco was depicted as a sexual predator with a particular 

predilection for young boys. 

Publication came as something of a shock to the real-life musician Tony Rocco, who had had 

a hit single, Stalemate, in the 1960s, and who apparently still performed on the London 

cabaret and club scene. The real Tony Rocco, in actual fact called Frederick Gladstone Were, 

sought damages from both Arnott and his publishers. Arnott and Hodder & Stoughton 

maintained that they were unaware that their fictional character shared a name with a real-

life performer. The case did not go to full trial and was settled out of court. Arnott and his 

publisher apologised to Mr Were and paid significant damages and costs. The original print 



run of the book was withdrawn and pulped, and reissued the following year with the name 

of the character altered. 

JAMEEL (2006) 

Claimant: Mohammed Yousef Jameel, businessman, Saudi Arabia 

Respondent: Dow Jones/Wall Street Journal Europe 

The Wall Street Journal reported on US and Saudi government surveillance of the bank 

accounts of prominent Saudi citizens who were suspected of channelling funds to terror 

groups. On a supplementary, hyper-linked web page, Yousef Jameel was among those 

named as being monitored. He subsequently brought proceedings against the American 

publisher in London. 

During the case, it transpired that only five people in the UK had downloaded the list of 

names, three of whom were associated with the claimant. Despite this, jurisdiction was 

accepted by the English courts, and a jury found that the article was defamatory of Jameel. 

On final appeal to the House of Lords, it was held that the Court of Appeal had denied 

the Wall Street Journal a Reynolds defence on very narrow grounds. Reynolds was intended 

to liberalise and protect publication when subject matter is deemed to be in the public 

interest. Baroness Hale, in her judgment, said that serious journalism is to be encouraged. 

Jameel is a significant case, as it demonstrated and codified the liberalising effect of 

Reynolds when applied correctly. The Bent Coppers case, discussed below, also illustrates 

how the Reynolds principle applies not just to newspapers and magazines, but also to those 

who write and publish books, and, as Lord Hoffmann said in Jameel, ‘to anyone who 

publishes material of public interest in any medium’. 

 

AN ICELANDIC CHILL (2006-2008) 

Claimant: Kaupthing, Investment Bank, Iceland 

Respondent: Ekstra Bladet, Denmark 

The Danish tabloid Ekstra Bladet was sued in London by Kaupthing, an investment bank in 

Iceland, over articles it had published that criticised advice the company had given to 

wealthy clients about tax shelters. 

Kaupthing, through its solicitors Schillings, successfully claimed UK jurisdiction because 

some of the critical articles had been posted on the paper’s website, and had been 

translated into English. It was also noted that the chairman of the bank, Sigurdur Einarsson, 

about whom some of the articles were written, was resident in London. 

Ekstra Bladet initially refused to retract the articles, but was eventually forced to settle the 

case before it went to trial. The paper had to pay substantial damages to Kaupthing, cover 

Kaupthing’s reasonable legal expenses, and was forced to carry a formal apology on its 



 

13 

 

website for a month. It is understood that Ekstra Bladet’s editors are now reconsidering 

their policy of providing English translations of their articles online. 

ALMS FOR JIHAD (2007) 

Claimant: Sheikh Khalid bin Mahfouz, businessman, Saudia Arabia 

Respondent: J Millard Burr and Robert O Collins, authors; Cambridge University Press, UK 

Khalid bin Mahfouz brought a libel claim in August 2007 against Cambridge University Press 

over Alms for Jihad, a book written by two Americans, J Millard Burr and Robert O Collins. 

As in the case of Funding Evil (see above), the book examined how Islamic charities were 

used to channel money to Al Qaeda operations, and once again tied Mahfouz to terrorism 

funding. 

Although the authors wished to fight the case, and disputed all of Mahfouz’s claims, 

Cambridge University Press decided to withdraw and pulp the book, rather than defend the 

action. Their Intellectual Property Director, Kevin Taylor, said in the Bookseller that ‘it would 

not be a responsible use of our resources, nor in the interests of any of our scholarly 

authors, to attempt to defend a legal action [in this case]’. 

Cambridge University Press acknowledged the falsity of the relevant statements in the book, 

posted an apology on its website, calling the claims made in the book ‘manifestly false’, 

wrote to libraries around the world to request that they remove the book from their 

shelves, and paid out unspecified damages and legal costs. Tellingly, neither Burr nor Collins 

agreed to put their names to the apology. 

OWLSTALK (2007) 

Claimant: Sheffield Wednesday FC, UK 

Respondents: Owlstalk, Internet Forum; Owlstalk users, UK 

‘What an embarrassing, pathetic, laughing stock of a football club we’ve become.’ 

Lawyers for the football club and seven of its directors launched legal action against the 

proprietors of an independent Sheffield Wednesday Football Club supporters website, 

Owlstalk.co.uk, over 11 messages about the club’s board and management, which had been 

posted on the site’s discussion board. The site is freely accessible, but those who post on it 

have to register their details, and give themselves a pseudonym by which they are then 

known. 

 

Interestingly, the site’s terms and conditions stated that those who post comments on the 

site must not publish defamatory or false statements or comments. The club considered the 

posts to be ‘false and seriously defamatory messages’, and wished to bring a libel claim 

against whoever had posted them. In the first instance, they brought a legal claim against 



Neil Hargreaves, the owner of Owlstalk.co.uk, to force him to reveal the names of those 

who had posted the allegedly defamatory comment. 

Applying the conditions required to be satisfied before such an order is granted, the judge in 

the case found that seven of the 11 postings bordered on the trivial. To order disclosure of 

the identities of the authors of these posts would be ‘disproportionate and unjustifiably 

intrusive’. The remaining four identities were to be revealed, although the case was 

eventually dropped. 

In a separate case, supporter Nigel Short received warning letters from the club over 

comments he made on Owlstalk.co.uk in February 2006. The club rejected Short’s offer of 

an apology, and pursued him for damages. Short was able to recruit George Davies Solicitors 

to fight his case, and eventually the club backed down, paying his legal costs. However, 

Short suffered two years of legal wrangling, during which time he lived in fear of 

bankruptcy. 

 

AL ARABIYA (2007) 

Claimant: Sheikh Rashid Ghannouchi, Tunisia 

Respondent: Al Arabiya, Satellite News Channel, Dubai 

A satellite television network, Al Arabiya, based in Dubai and broadcasting in Arabic, was 

successfully sued in London by Tunisian Sheikh Rashid Ghannouchi, the leader of the exiled 

An Nahda party, over a news broadcast that linked him to Al Qaeda and suggested that he 

was amongst Islamic figures being targeted in Britain in the wake of the July 2005 bombings 

in London. 

The importance of the case is that the programme was broadcast in Arabic, but was 

available via satellite receivers in this jurisdiction. Ghannouchi was awarded £165,000 in 

November 2007. 

BENT COPPERS (2007) 

Claimant: The Police Federation, UK; Michael Charman, former police officer, UK 

Respondent: Graeme McLagan, journalist, UK; Orion publishing group limited, UK 

In 2003, Orion published Graeme McLagan’s book, Bent Coppers: The Inside Story of 

Scotland Yard’s Battle Against Police Corruption. The book told the ‘inside story’ of the 

‘Ghost Squad’ and claimed to reveal police corruption. 

Police officer Michael Charman claimed that the book had libelled him by suggesting there 

were ‘cogent grounds’ for suspecting him of corruption. 

In October 2005, the trial judge, ruling on meaning, decided that the ordinary reasonable 

reader would conclude that the book meant that there were cogent grounds to suspect that 



 

15 

 

Charman had abused his position. The defences of qualified privilege raised by the publisher 

were dismissed. The defendants appealed. By the time the case was heard in the Court of 

Appeal, the decision in Jameel had been handed down in the House of Lords. 

Applying Jameel to Bent Coppers, it was found that McLagan had acted with ‘proper 

professional responsibility’ and that the trial judge had not sufficiently considered the issues 

of public interest and responsible journalism in the context of the work as a whole. Applying 

the Reynolds criteria asJameel said they should, it was found that Bent Coppers was indeed 

a piece of responsible journalism, and the appeal was allowed. 

It is believed, however, that fighting the case cost the publishers £2m in legal fees. 

LAND GRAB (2007-08) 

Claimant: Rinat Akhmetov, businessman, Ukraine 

Respondent: Kyiv Post, Ukraine 

Rinat Akhmetov is one of the richest men in Ukraine. He sued the Kyiv Post in London over 

allegations contained in an article published in October 2007, entitled ‘Appalling Kyiv City 

Council Land Grab’, which concerned land deals and corruption in Kiev. The article alleged 

that Akhmetov had acted unlawfully in respect of various real estate transactions. 

The article was written in Ukrainian, and the paper has only around 100 subscribers in the 

UK. 

The paper apologised as part of an undisclosed settlement out of court in February 2008. 

DEFAULT JUDGMENT (2007-08) 

Claimant: Rinat Akhmetov, businessman, Ukraine 

Respondent: Obozrevatel, two of its editors, and one of its journalists, Ukraine 

Obozrevatel is a Ukraine-based internet news site that publishes in Ukrainian, with only a 

few dozen readers in Britain. This case was brought by Akhmetov in relation to a series of 

four articles about Akhmetov’s youth, published in January and February of 2007. Default 

judgment in Akhmetov’s favour was obtained, along with damages of £50,000 and costs, in 

June 2008. There is no doubt that these cases will have had a chilling effect on Ukrainian 

journalists. 

BAD SCIENCE (2007-08) 

Claimant: Matthaias Rath, vitamin pill manufacturer, South Africa 

Respondent: Ben Goldacre, journalist, UK; and the Guardian, UK 

Matthaias Rath, a vitamin pill manufacturer, had taken out full-page advertisements in 

South African publications denouncing AIDS drugs as ineffective, while simultaneously 



promoting his own supplements. Ben Goldacre, a Guardian columnist, raised concerns 

about these aggressive advertising strategies in a series of three articles in January and 

February 2007. Rath sued for libel. 

Although Rath dropped the case a year later, the Guardian had by this time racked up legal 

costs of over £500,000 with no guarantee that these would be recovered. While 

the Guardian was awarded initial costs of over £200,000, there can be little doubt that the 

case was brought by Rath in an attempt to prevent journalists questioning his business 

activities. 

A SUITABLE CASE FOR TREATMENT (2008-2009) 

Claimant: British Chiropractic Association (BCA), UK 

Respondent: Simon Singh, journalist and author, UK 

Simon Singh, the best-selling author of Fermat’s Last Theorem and The Code Book, 

published an article in the Guardian in April 2008 in which he discussed chiropractic 

treatment with reference to the British Chiropractic Association. In a passage describing the 

BCA’s claims about the treatment of a number of childhood ailments, Singh wrote that ‘even 

though there is not a jot of evidence’ the BCA ‘happily promotes bogus treatments’. 

Despite the article being published in the Guardian, Singh was sued personally. Mr Justice 

Eady decided on the issue of meaning in May 2009, and found that Singh’s comments were 

statements of fact, rather than expressions of opinion, which implied that the BCA was 

being deliberately dishonest. It was a meaning that Singh has said he never intended. Eady 

refused to grant leave to appeal, although permission was granted by the Court of Appeal 

itself in October 2009. Singh eventually won his case, but remained over £100,000 out of 

pocket.  

 


